“Teknoloji kimin umurunda! Önemli olan kullanıcıların aldığı zevktir, web sitesinde geçirdiği zaman içinde hissedebildiği özgürlüktür, aldıkları ile istedikleri arasındaki farkın sıfırdan (+ yönde) uzaklaşma durumudur.” demek istemiş sanki Mehmet Doğan kitabının adıyla.

Teknoloji Kimin Umurunda

Kitapların önce arka kapağını, ardından içeriğini ve en son olarak başında bulunan giriş ve önsöz kısımlarını okurum(anlatılana tarafsız bakabilme için). İçeriği akıcı yapan en önemli unsur yaşanmış olaylardan yola çıkarak bunu anlatmak istediği konuya bağlayabilmesi. “Vay be!” dediğim o kadar çok yazı var ki, tekrar tekrar okunabilecek nitelikte. Kitabı oluşturan yazıları altiustutasarim.com sitesinde de bulabilirsiniz.

Beni daha çok şaşırtan, son olarak okuduğum “Başlamadan önce” bölümü. Burada yazarın kitabı yazmaktaki amacı, kitabın nasıl oluştuğu, özeti, özel olarak teşekkür ettiği kişilerin yanında bloga yorum yapan kişilerin de adları tek tek yazmakta. Bir yıldan uzun süredir takip etmeme rağmen çok fazla yorum yazmamıştım. Adımı teşekkür listesinde görmek Mehmet Doğan’ın inceliği.

Kitabı tasarım işinin içinde bulunan, blog sahibi olan kişilerin öncelikli olarak okuması gerek. Öğrenilecek çok şey var.

Notlar;

  • Web 2.0, kullanıcıların, ziyaretçilerin bir web sitesi ya da bir web uygulaması içindeki olumlu katılımcılığı, web yazılımcılarının başkalarının sitelerinde ve uygulamalarındaki özgürlüğünün gerçekleştiği bir dönem. Yani kontrolün en az olduğu, sanal deneyimin ön plana çıktığı, ziyaretçinin değer kazandığı bir dönem.
  • Ürün tanıtımları içsel güdülere hitap eden özellikler ile başlar oldu. Teknoloji değil yaşadığımız deneyim önemli hale geldi.
  • Biomimetri, çözüm modellerinin taklit edilme yoluyla çeşitli ürünler ve sorunlar üzerinde uygulanmasından oluşan bir bilim dalı.
  • Kullanıcı odaklı tasarım, bir şirketin web sitesinde yer almalarını istedikleri “şeyleri” içeren anlamlı desenler ile iyi bir sanal deneyim yaratarak, kullanıcıya hedeflerine ulaşmaları için güç ve yetki vermektir.
  • David Allen’a göre “şey”, fiziksel ya da psikolojik yaşantınızı meşgul eden ve ait olması gerektiği yerden tam olarak emin olmadığınız nesnelere ve/veya düşüncelere verilen isimdir.
  • Proje tasarım aşamasında sorulan sorular, aranan cevaplar, bir sitenin ilerideki dönemlerde başarısı ve devamlılığını doğrudan etkileyecektir.
  • Bir web sitesine sahip olmanın gerçekçi bir amacı ve hedefi yok ise, bir web sitesine de gerek yok demektir.
  • Florance Nightingale ilk pasta grafiğini icat etmiş.
  • 3 rakam kuralı; Gerçekçi ana hedef, zaman, ölçülebilir rakam
  • Blueprint; Mimari planlar, modeller, tasarımlar, web tasarım içindeki karşılığı “Varsayım modeli”
  • Bir üründe ya da fikirde başarılı olmak, yeni bir şeyler icat etmek değil, halihazırda bulunan, herkesin kullandığı bir ürünü, fikri ya da aracı daha kullanışlı daha yararlı yapmaktan geçiyor günümüzde.
  • Kağıt prototip, tasarruf sebebidir. Özellikle fonksiyonlara odaklanma sağlanır.
  • Tasarım, yalnızca bir tabaka olarak, bilginin üzerinde şeffaf olarak durmalıdır.
  • Bitiriş rakamı
  • Aşıklar, programın hatalı ve kötü yönlerini görmezler. Görseler bile bunu düzeltmek ya da düzelttirmek için ellerinden gelen her şeyi yaparlar. Aşıklar, bu ürün ya da uygulamasız bir yaşamı düşünemeyecek kadar bağlı ve tutkundurlar.
  • Kendi ürününüze ilk önce siz aşık olun! Ya da aşık olabileceğiniz bir ürün yaratın! Eğer yarattığınız ürüne sizin ihtiyacınız yoksa başkalarının kullanmasını sağlamanız da zor olacaktır.